Om händelserna i Norge

1kommentarer

Det som skett i Norge är något fruktansvärt. Vi blir alla berörda när en så pass stor katastrof inträffar så nära oss, i ett land så likt vårat. Länder som vi trodde var trygga. Glada ungdomar på sommarläger och semesterfirande norrmän i Oslo blev från sommarglädje och trygghet kastade in i en grym verklighet av död och förstörelse.

Men vet att Gud är hos de drabbade människorna i Norge! Samme Gud som blev människa och gick in i ett ockuperat folks hårda verklighet. Samme Gud som gick in i en verklighet präglad av våld, terrorism och fattigdom. Samme Gud som avrättades fastän han ar oskyldig är idag hos de oskyldiga offrens anhöriga. Han är hos dem som hamnat i den mörkaste dal.

Men samme Gud är också den som vänder mörker till ljus och död till liv. Samme Gud är den som vände den mörkaste stunden, Guds egen död, till förlåtelse, uppståndelse och evigt liv. Samme Gud är den som besegrade döden. Han är nu hos alla de som är rädda och ledsna. Hos de otröstliga.

Och däri finns vårt hopp.

I Psaltarens tjugotredje psalm kan vi läsa följande om tryggheten hos Gud:

Herren är min herde,
ingenting skall fattas mig.
Han för mig i vall på gröna ängar,
han låter mig vila vid lugna vatten.
Han ger mig ny kraft
och leder mig på rätta vägar,
sitt namn till ära.
Inte ens i den mörkaste dal
fruktar jag något ont,
ty du är med mig,
din käpp och din stav gör mig trygg.
Du dukar ett bord för mig
i mina fienders åsyn,
du smörjer mitt huvud med olja
och fyller min bägare till brädden.
Din godhet och nåd skall följa mig
varje dag i mitt liv,
och Herrens hus skall vara mitt hem
så länge jag lever.

Be för våra norska bröder och systrar! Du kan be med egna ord eller till exempel med orden i bön nummer 64 i Bönboken i Psalmboken.

Desmond Tutu (en sydafrikansk biskop och vän till Nelson Mandela som kämpade mot apartheidregimen i Sydafrika) sa: "Godhet är starkare än ondska." ("Goodness i stronger than evil.") Däri grundar sig vårt framtidshopp.

Allt gott i Kristus!
Petter

1 kommentarer

Karina

26 Jul 2011 09:12

Tack för goda, värmande och tröstande ord Petter!

Kommentera

Publiceras ej