Från mörker till ljus

1kommentarer

Påsken - kristenhetens största högtid. Påsken innehåller så många av livets aspekter.
Den innehåller glädje, gemenskap och vänskap - Jesus och hans vänner som äter påskmåltiden tillsammans.
Den innehåller offer - Jesus som offras på korset, men också Maria som i kärlek offrar en hel flaska nardusbalsam.
Den innehåller svek, sorgen över att bli sviken och sorgen över att svika - Judas förrådde Jesus, Petrus svek sitt löfte att inte svika.
Den innehåller ensamhet - Jesus som ber i Getsemane, lärjungarna som var och en flyr åt sitt håll, Judas som ångrar sig och tar sitt liv, Jesus som dör ensam på korset.

Den innehåller död.

Men Påsken innehåller något mer. Den innehåller det som gör kristendomen till kristendomen.

Den innehåller UPPSTÅNDELSEN
.

Utan uppståndelse ingen kristendom. Uppståndelsen visar på Guds kraft. Hur Hans kärlek genomsyrar världen. Hur sorg vänds till glädje. Hur mörker vänds till ljus. Hur död vänds till liv.

Döden är uppslukad och segern är vunnen. Död, var är din seger? Död var är din udd? (1 Kor 15:54-55)

Nedan följer några bilder från församlingens påskfirande!


På skärtorsdagen kläds altaret av inför långfredagen.


Fem rosor - långfredagens avskalade altardekoration. En symbol för Jesu fem sår.


Detalj från altartavlan i Landeryds kyrka som visar på Jesu lidande. Hans genomborrade
hand och törnekronan som krönte hans huvud.


Men mörker vänds till ljus, sorg till glädje, död till liv - och en vårfin kör sjunger
jubelsånger för att fira uppståndelsen.


Vår kyrkoherde är en stor pedagog och viftade med påsktuppar...


...såväl som godisägg under sin predikan. "Lika lite som kycklingen i ägget kan föreställa sig
livet efter kläckningen, lika lite kan vi föreställa oss hur fantastiskt livet efter uppståndelsen
blir."


Körlogistik.


Och så döptes Liam Burton.


I dopet sammanfattas Påsken. Vi doppas i vattnet (eller får det i alla fall hällt på oss)
för att sedan uppstå med Jesus till det eviga livet!

Men om inte Kristus har uppstått, ja, då är vår förkunnelse tom, och tom är också er tro. Gäller vårt hopp till Kristus bara detta livet, då är vi de mest ömkansvärda bland människor.

Men nu har Kristus uppstått från de döda, som den förste av de avlidna. (1 Kor 15:14, 19-20)

1 kommentarer

Malin Kettil

30 Apr 2011 09:10

Vilken härlig blogg! :-) Kommer besöka den ofta! Tack till er som fixar med den!

Kommentera

Publiceras ej